
Laurien Leus, 20- jarige leerkracht in spe, heeft geen bezwaar tegen de herinvoering van het schooluniform:
“Tegenwoordig wordt de druk om bij de juiste groep te horen alsmaar groter. Kijk maar naar de vele subculturen die zich uiten in muziekstijl, levenswijze en natuurlijk ook in kledij. Hoe vaak gebeurt het niet dat een jongere quasi verplicht is om bijvoorbeeld een bepaald merk schoenen te kopen om te kunnen rekenen op een hogere status op de speelplaats?
Een verplichte invoering van het schooluniform hoeft voor mij niet, maar ik zie er wel de voordelen van in. Een eerste argument is het bestaan van een steeds groter aantal verschillende subculturen in het dagelijkse leven op school. Het komt regelmatig voor dat er leerlingen uit de boot vallen omdat ze niet de juiste ‘look’ hebben of omdat ze er gewoon anders uitzien.
Als groepjes leerlingen uit zichzelf naar uniformiteit streven, waarom zou de schooljeugd dan niet identiek gekleed mogen gaan? Jongeren krijgen zo immers de mogelijkheid om op te vallen door hun karakter en uitstraling, hun status in de groep en hun populariteit hangen niet langer af van hun uiterlijk. Wil de school immers niet de boodschap meegeven dat het innerlijke belangrijker is dan het uiterlijke? Op Groep T leren wij dat we zo veel mogelijk moeten differentiëren tussen de leerlingen. Dit gegeven kunnen we beter realiseren op basis van het intellect en de leergierigheid, zonder rekening te houden met uiterlijke kenmerken. Wanneer iedereen hetzelfde uniform draagt, is er bovendien minder verschil tussen de sociale klassen. Zo krijgen leerlingen uit een minder welgesteld gezin meer kansen op sociaal vlak.
Ik verkies een minder extreme oplossing waarbij de leerling nog kan kiezen tussen een broek of een rok. Op deze manier kan nog steeds rekening gehouden worden met een aantal variabelen zoals het weer of persoonlijke voorkeur. Nu beweer ik niet dat leerlingen uiterlijk exacte kopieën van elkaar moeten worden.”
Sylvia Persoons

Geen opmerkingen:
Een reactie posten